Banat će, prvi put u istoriji dobiti auto-put. Saobraćajnica duga 105 kilometara spojiće Beograd, Pančevo, Novi Sad i Zrenjanin.

Banat dobija prvi auto-put – spojiće četiri grada, imaće četiri mosta preko reka

Na trasi auto-puta planirana je izgradnja četiri velika mosta – dva mosta preko Tamiša, most preko Begeja i most preko Tise – i četiri mosta preko kanala i prolaza za put, kao i preko ukrštanja sa prugom. Biće izgrađeno i 20 nadvožnjaka, sedam podvožnjaka i 47 propusta.


Veliko gradilište u Jabučkom Ritu. U toku su pripremni radovi za izgradnju auto-puta Beograd - Novi Sad-Zrenjanin. Izvođač je kineska kompanija "Šandong haj spid grup" (Shandong Hi-Speed Group), a Lu Junfeng je jedan od glavnih inženjera, koji je već radio na mnogim projektima u Srbiji.


"Ovde sam skoro osam godina, od prvog projekta. Već sam se navikao na život i rad ovde. Radim sa kolegama i prijateljima iz Srbije, radimo i uživamo zajedno, lepo mi je", kaže Lu Junfeng.


Na terenu je više od deset građevinskih mašina. Poznato je da u ovom području ima podzemnih voda, a trenutno se izdvaja pesak, koji će se, kada se osuši, koristiti za nasipanje puta.


"Pošto je ovde ravnica, ovaj deo neće biti teško uraditi, samo će biti potrebno više vremena za transport jer će u vožnji biti prevezeno mnogo tura peska", navodi Lu Junfeng.


Prvi auto-put na teritoriji Banata

Ovo će biti prvi auto-put na teritoriji Banata, a saobraćajnica duga 105 kilometara spojiće Beograd, Pančevo, Novi Sad i Zrenjanin, ali i opštinu Opovo.


"Sa obzirom na to da je komercijalni ugovor potpisan sa investitorom, Koridorima Srbije, stekli su se uslovi da se krene sa izradom pripremnih radova, pa i projektne dokumentacija. Plan izvođača je da shodno napretku eksproprijacije i omogućavanju izvođaču ulazak na posed u nekim deonicama da se fazno i odrađuje projektna dokumentacija i da se izvode radovi", navodi tehnički rukovodilac ispred Šandonga Predrag Milanović.


Auto-put će značajno skratiti putovanje

U okviru auto-puta planirana su četiri velika mosta, preko Tamiša, Tise i Begeja, još nekoliko njih preko pruga i kanala, kao i mnogobrojni nadvožnjaci i podvožnjaci. Putovanje će biti znatno skraćeno, što će mnogo značiti i putnicima i privrednicima.


"Logistički problemi predstavljaju veliki izazov za proizvođače, kako u donošenju robe, a i u odvozu gotovih proizvoda, tako da ja mislim da je to velika stvar za naš region i za grad i da će auto-put izmeniti situaciju jer su sada već opterećeni putevi i saobraćajnice", kaže Borivoje Umićević, privrednik iz Zrenjanina.


Nova razvojna šansa

Gradonačelnik Zrenjanina Simo Salapura navodi da je auto-put razvojna šansa u svakom smislu.


"Auto-put koji nas povezuje sa dva najveća grada, sa dva koridora je razvojna šansa u svakom smislu, i u demografskom i u smislu privlačenja investitora što će dovesti lokalno do ekonomskog razvoja", dodaje Salapura.


Teren ravan, ali mnogo je reka i kanala

Projekat jeste zahtevan jer je saobraćajnica duga, i ispresecana kanalima i rekama, kaže inženjer Lu Junfeng. Međutim, ne očekuje da će biti problema, jer je teren celom dužinom ravan.


"Za nekih mesec dana, zavisi od odobrenja za građevinsku dozvolu, počinje na trasi da se ispituje humus, ispituje se zemljište, a pesak koji se osuši počeće da se ugrađuje u trasu. Naša laboratorija je već uzela da ispituju uzorke tla za nasip. Rezultat je pozitivan i može da se ugradi. Mostovi će biti zahtevni jer ih mnogo ima. Za njih je u pripremi projektna dokumentacija i čim bude spremna poslaćemo mehanizaciju i ekipe da ih grade", kaže Lu Junfeng.


Kineska kompanija planira da u jednom trenutku gradilište bude otvoreno i u blizini Zrenjanina, tj. da se radovi istovremeno izvode iz oba pravca.


U planu je da se auto-put u Beogradu spoji sa obilaznicom kod Ovče, a prvo će biti izgrađena deonica od petlje Ovča do petlje Glogonj Jabuka.