Avionsku kartu iz Beograda do Moskve za ovaj mesec nije moguće kupiti. U jednom trenutku juče rano ujutro su se na sajtu „Er Srbije” pojavile karte za ovu sedmicu po ceni od oko 140.000 dinara, u jednom smeru, ali su za nekoliko minuta rasprodate.
Kome se ne žuri, može da kupi kartu za sredinu aprila po ceni od 27.000 do 42.000 dinara, ako uspe da se ukrca na avion, jer će broj letova po svemu sudeći biti ograničen.
Sankcije koje su evropske zemlje uvele ruskim avio-kompanijama, odnosno zabranile da ruski avioni koriste vazdušni prostor EU zbog invazije na Ukrajinu i kontrasankcije koje je Rusija potom uvela kompanijama iz tih zemalja, od Srbije su nenameravano napravile jedinu zemlju čija avio-kompanija može nesmetano da saobraća između evropskih destinacija i Rusije.
„Er Srbija” je dobila dozvolu od Rusije za dodatne letove, to jest preuzela je slotove „Aeroflota” i trenutno ima 15 letova nedeljno ka Moskvi, ali zbog pritisaka koji poslednjih dana stižu iz Evrope, vratiće se na fabrička podešavanja. To znači da će „Er Srbija” saobraćati do Moskve osam puta nedeljno i eventualno dva puta do Sankt Peterburga u vidu čarter leta, kao pre ukrajinske krize.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, rekao je da će za nekoliko dana „Er Srbija” imati ponovo samo jedan let za Moskvu jer se vodi hajka protiv naše zemlje, u kojoj se navodi da je Beograd udvostručio avione, za Moskvu, da zarađujemo na „ukrajinskoj krvi”.
Napomenuo je da niko neće da dira one u NATO, koji su delom u Evropi, a delom u Aziji, a imaju 30 puta više letova za Moskvu, od nas, navodeći da misli na Tursku. „Ili, što to ne kažu nekim zemljama zaliva, koje mole za naftu, a imaju 15 puta više letova nego mi?”, upitao je Vučić. Ovo je njegov odgovor zamenici ministra spoljnih poslova Ukrajine Emini Džepar koja je rekla da je „Er Srbija” udvostručila broj letova za Moskvu u trenutku dok su ih drugi evropski prevoznici zaustavili i zatvorili svoj vazdušni prostor za ruske avio-kompanije i privatne letove. Srbija je jedina zemlja u Evropi sa nebom otvorenim za Rusiju.
„Pravljenje novca na ukrajinskoj krvi nedostojno je zemlje kandidata za EU”, navela je ona.
I evroposlanik i bivši ministar inostranih poslova Estonije Urmas Pet smatra da bi „Er Srbiji” trebalo zabraniti letenje u vazdušnom prostoru EU, jer Srbija ignoriše sankcije unije protiv Rusije. „Er Srbija” je za Rusiju prozor u Evropu, napisao je na svom tviter nalogu.
Milan Kovačević, konsultant za investicije, kaže da NATO zemlje ove dodatne letove smatraju kao vrstu naše ispomoći Rusiji i zato vrše pritisak da se smanji broj letova iz Beograda za Moskvu.
„Ne verujem da će nam EU uvoditi bilo kakve zabrane ili sankcije. Naš jedan let dnevno biće očuvan, ali nećemo moći da koristimo ’Aeroflotove’ slotove zato što će NATO zemlje pokušavati direktno i indirektno da nametnu Rusiji razne vrste sankcija”, objašnjava Kaovačević. Dodaje da će uz sve ovo poskupeti avio-prevoz ali se ne zna kada i koliko. Cene energenata su na nenormalno visokom nivou i one će lančano uticati na sve sektore.
Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta smatra da Srbiji predstoje pritisci na svim frontovima.
„Možda nam neće EU direktno uvesti sankcije, ali gde god mogu pokušaće da nas zaustave, a cilj im je da Srbija prestane da trguje sa Rusijom. Ne mogu za naftu i gas, a za sve ostalo će se truditi da nas dovedu u poziciju da Srbija bude na kontra strani od Rusije. Oni pucaju iz svih oružja. Neće oni pogoditi Srbe tako što će smanjiti broj letova ka Moskvi, oni će pogoditi Ruse jer je to najlakši način da im onemoguće da funkcionišu. Ostaviće jedan let dnevno kao humanitarni da onaj ko mora ode u Rusiju i vrati se. Čisto sumnjam da će to uraditi „Turkiš erlajnsu” ili „Katar ervejzu”, koji zarađuju velike sume novca prevozeći sada ruske putnike”, kaže Savić.
Britanski „Gardijan” objavio je da bogati Rusi koriste Srbiju kako bi „na mala vrata” ušli u Evropu i zaobišli zabranu letova u Rusiju i iz nje, koja važi u celoj Evropskoj uniji.
Britanski list podseća da je Srbija odbila da uvede sankcije Rusiji, ali i da avioni „Er Srbije” mogu slobodno da prelaze vazdušni prostor EU. To ju je učinilo „jedinim evropskim vazdušnim koridorom koji je ostao otvoren za Rusiju”. „Gardijan” piše da Rusi koji stižu u Srbiju produžavaju uglavnom do Kipra, Francuske, Švajcarske i Italije, a takođe putuju u Veliku Britaniju, Sloveniju, Austriju, Nemačku i Španiju. Letovi su po pravilu puni.