Sve češće možemo čuti kako vođenje bloga može doneti veoma pristojnu zaradu, pa stoga ne čudi što se sve veći broj ljudi odlučuje da upravo na ovaj način zarađuje za život, imajući u vidu da blogovanje može predstavljati odličan dodatni ili stalni izvor prihoda. Kako bismo otkrili na koje načine blog može doneti zaradu, najpre moramo razjasniti šta posao blogera zapravo podrazumeva.

Kako zaraditi od bloga?

Svako ko misli da blogeri zarađuju pristojne sume novca bez preteranog napora, nalazi se u velikoj zabludi. Kao i kod svakog drugog posla, visoka zarada dolazi kao rezultat dobre ideje, ogromnog truda, rada, posvećenosti i vremena. Zbog toga je pokretanje bloga na određenu temu koja će privući i zadržati veliki broj čitalaca veoma težak zadatak, koji zahteva ozbiljan pristup i izradu detaljnog plana kako bi se nakon izvesnog vremena od njega i zarađivalo.

Koju god temu blog obuhvatao, bilo da se radi putovanjima, modi, roditeljstvu ili obrazovanju, on svojim posetiocima pre svega mora ponuditi kvalitet i inovativnost kojom će se privući i zadržati ciljna publika. Tek onda kada se blog izdvoji od ostalih i privuče pažnju mnogobrojnih pratilaca koji redovno čitaju objavljene sadržaje, dolazi i zarada kao nagrada za postignuti rezultat, koja se ostvaruje na sledeće načine.


1. Affiliate programi

Affiliate programi predstavljaju jedan od mnogobrojnih načina za ostvarivanje zarade popularnih blogera, a funkcionišu po principu procenta od prodaje. Naime, dovoljno je da se na blogu okači preporuka za određeni proizvod ili uslugu uz postavljeni link i baner, a svako ko putem bloga klikne na postavljeni link i naruči proizvod, vlasnik bloga dobija određeni procenat od prodaje. Prednost korišćenja ovih programa jeste mogućnost blogera da pruži čitaocima preporuku za određeni proizvod u čije se kvalitete i sam uverio, te će njegova pozitivna iskustva samo pospešiti prodaju i uvećati njegovu zaradu. Naravno, što je broj pratilaca na blogu veći, veća je i mogućnost zarade putem Affiliate programa.


2. Google AdSense

Google AdSense je verovatno jedan od najpoznatijih načina za unovčavanje slobodnog prostora na blogu ili veb sajtu. Osnovni preduslov za ostvarivanje zarade putem ovog servisa jeste da blog ima što veći broj posetilaca, jer sa rastom njihovog broja raste i mogućnost zarade. Google AdSense funkcioniše na taj način što nakon aktvacije naloga, korisnici servisa dobijaju nekoliko linija koda koje unose na svoj blog, kako bi Google mogao da analizira njegov sadržaj i prikazivao oglase koji su slični temi bloga. Svakim klikom posetilaca na postavljeni Google oglas na blogu, njegovom vlasniku donosi određenu novčanu naknadu, zbog čega je jako važno da blog ima visoku posećenost, jer samo ona donosi i značajniju zaradu.


3. Baneri

Kao treća opcija zarade putem bloga, javlja se prodaja slobodnog prostora za banere na kojima se nalazi reklamna poruka ili logo određene firme ili organizacije. Za razliku od Google AdSense-a, oglašavanje putem banera se sprovodi na taj način što marketing menadžeri kompanija kontaktiraju samog blogera u vezi sa uslovima i cenama reklamiranja na njegovom blogu. Na ovaj način, vlasnik bloga sam određuje marketing ponudu i uslove promocije, a takođe u svakom trenutku zna čiji oglasi se nalaze na njegovom veb prostoru. Proaktivni blogeri mogu sami kontaktirati kompanije za čije proizvode smatraju da mogu imati odličan „prolaz“ kod ciljne publike koja redovno prati njihov blog, što donosi obostrane benefite.


4. Sponzorisani tekstovi

Putem sponzorisanih tekstova mnogi blogeri ostvaruju pristojnu zaradu, jer se u njima na direktan ili indirektan način promoviše neka kompanija, brend ili tema. Ono što je jako važno kod plaćenih tekstova jeste da oni moraju odgovarati temi bloga, ali i da se ne smeju kositi sa nekim ranijim stavovima pojedinca koji ih iznosi na svom blogu. Ključna prednost sponzorisanih blogerskih tekstova leži u činjenici da su zanimljiviji i korisniji čitalačkoj publici u odnosu na klasične sponzorisane tekstove koje može pronaći u ostalim medijima. Naime, u ovakvom tipu objava, reklama firme ili proizvoda je uglavnom indirektno provučena kroz tekst, što doprinosi većoj čitanosti i boljoj vidljivosti firme koja se reklamira na ovaj način. Upravo zbog toga kompanije u svoju marketing strategiju sve češće uključuju i sponzorisane tekstove na nekom od najpopularnijih blogova koji odgovaraju proizvodima ili delatnosti firme.


5. Kreiranje sopstvenog proizvoda/usluge

Popularnost blogova je mnogima otvorila vrata za uspešno pokretanje biznisa i lansiranje sopstvenog brenda. Naime, kada je već na ovaj način formirana određena ciljna grupa koja je vremenom stekla poverenje u sadržaj koji se na blogu plasira, stvoreni su i idealni uslovi za pokretanje sopstvenog biznisa u zavisnosti od teme kojom se blog bavi. Dakle, bilo da su u pitanju konsultantske usluge, časopis, elektronska knjiga, online kursevi ili pak potpuno novi proizvod na tržištu, popularni blog predstavlja odličnu polaznu tačku za razvoj i širenje biznisa, pa samim tim i zarade. Na ovaj način blogeri ne uzimaju samo procenat od prodaje već prisvajaju celokupan profit za sebe. Naravno, ovakav način zarađivanja na osnovu popularnosti bloga iziskuje mnogo više truda i vremena kako bi se kreirao kvalitetan proizvod ili usluga, ali se sa druge strane postiže daleko veći mesečni prihod.