Današnjom odlukom Fijatovog menadmenta, zaposlenima u kragujevačkom Fijat Krajsleru koji su,zbog epidemije COVID 19, izvan proizvodnih pogona još od sredine marta, plaćeno odustvo produženo, saznaje Danas do 29.maja, odnosno do ponedeljka, 1. juna.
To, međutim, ne znači da će kragujevački triudbenici u hale Fijatove fabrike u centru Šumadije da se vrate početkom narednog meseca.
Najverovatnije da neće ni tada, a odluku o tome doneće fabrički, odnosno menadžment Fijat Krajslera u Torinu, pošto ponovno pokretanje proizvodnih i montažnih traka u Kragujevcu uveliko zavisi od situacije u Fijatovim i dobavljačim kompanijama u Italiji, odakle stižu dobar deo delova i pozicija za ugradnju u model "500L".
Pitanje je, u stvaru, da li će i koliko Fijatova fabrika u Kragujevcu u narednim mesecima uopšte i da radi. Podsetimo da je menadžment te fabrike nedavno od Vlade Srbije i fabričkog Samostalnog sindikata tražio i dobio saglasnost za dodatnih 80 dana plaćenog odsustva za zaposlene do kraja septembra, pošto je onih 45 zakonom dozvoljenih neradnih dana u jednoj kalendarskoj godini već potrošeno.
Plaćena odustva u kragujevačkom Fijat Krajsleru produžavaju se, tvrde u toj kompaniji, ne samo zbog opasnosti od širenja virusa korona, kojeg u Šumadiji, prema zvaničnim podacima, nema već treću sedmicom zaredom, već pre svega zbog što je tržište automobila gotovo “stalo” širom Evrope, a ponajviše u Italiji, Španiji i Francuskoj, koje su, pored Britatanije, u Evropi najteže pogodjene epidemijom COVID 19, a u kojima se godinama unazad prodavao i prodaje najveći broj novoproizvedenih “šumadijskih fića”.
Poverenik Sindikata “Nezavisnost” u Fijat Krajsleru Zoran Stanić tvrdi da, uprkos svemu, situacija u kragujevačkoj fabrici nije dramatična, te da dodatnih 80 neradnih dana neće ozbiljnije da se odrazi na budućnost zajedničkog posla države Srbije i Fijata.
- Mi ionako više ne radimo, nego što radimo. Tih 80 neradnih dana je zatraženo zarad eventualnosti, zbog situacijena tržištima, uzrokovane epidemijom COVID 19, i izvesno neće da bude korišćeno u kontinuitetu, već sukcesivno, što znači da će radnici na plaćeno odustvo da odlaze kad stane plasman, a da će u pogone da se vraćaju kad stignu porudžbine automobila od dilera… Ostaje nam se sa pandemija COVI D 19 smiri, da se, kako se najavljuje, do kraja godine završi spajanje Fijat Krajslera sa P SA Pežo Gr upom, nakon čega možemo da očekujemo novi ili još jedan modele, koji će da uposli fabriku. Moramo da se naviknemo da način poslovanja koje kompanije u razvijenom svetu praktikuju decenijama, pa i vekovima unazad, ističe Stanić.
Iz pojediniih dobavljačkih kompanija koje smo ovih dan kontaktirali, poručuju da im potrebno da se najpre “dobro upoznaju sa situacijom u Fijat Krajsleru”, posle čega će donositi odluke o daljim aktivnostima.