Radnici fabrike Fijat Krajsler automobili nalaze se nakon kolektivnog odmora i pet radnih dana na plaćenom odsustvu zbog usaglašavanja godišnjeg plana proizvodnje sa potrebama tržišta.
Ipak ono što brine radnike jeste završetak desetogodišnjeg ugovora koji ističe 29. septembra i neizvesnost o potencijalno novim uslovima na osnovu kojih će italijanska kompanija poslovati u budućnosti u Kragujevcu.
Nakon kolektivnog odmora u avgustu i jedne radne nedelje zaposleni u Fijatu ponovo su na plaćenom odsustvu. Iz sindikata objašnjavaju da je došlo do usaglašavanja proizvodnje sa potražnjom na tržištu. Radnike ipak više brine činjenica da desetogodišnji ugovor o proizvodnji fijatovih automobila ističe 29. septembra.
"Mi očekujemo da kompanija Fijat neće otići iz Kragujevca jer je ovo jedna od najmodernijih fabrika, ali najveći problem koji nas stalno zabrinjava je taj koliki je to broj radnika koji treba da ostane. Znamo da po osnovnom ugovoru stoji oko 2.433 zaposlena i to je ono što nas zabrinjava, kao i broj radnih dana odnosno količina radnog angažovanja samih radnika", rekao je Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata u FCA.
Zoran Radovanović, novinar lista Danas, već deset godina izveštava o proizvodnji Fijata u Kragujevcu i dobro je upoznat sa svim dešavanjima koji prate desetogodišnji rad ove italijanske kompanije.
"Ono što plaši radnike a što plaši i širu javnost jeste na koji način će Fijat nastaviti sa svojim poslovanjem ovde, da li će i dalje da ima te povlastice i benefite koje im je država do sada davala ili neće i šta će to sada da znači. Vlada to treba da kaže. Radnike plaši i to što proizvodnja i plasman fijatovih automobila u Kragujevcu opada iz godine u godinu što je opet negde i logična posledica zasićenog tržišta jednim modelom", saopštio je Radovanović.
Zaposleni se nadaju i da će se država kao vlasnik 33 odsto fabrike angažovati u pregovorima oko produžetka ugovora koji nakon 10 godina ističe krajem septembra.
U Fijatovoj fabrici u Kragujevcu dnevno se proizvede 410 jedinica 500L-a u tri varijante. Zaposleni smatraju da je fabrici koja trenutno ima kapacitete i do 150.000 automobila na godišnjem nivou neophodan novi model kako bi i radnici bili u potpunosti angažovani i kako ne bi više odlazili na plaćena odsustva.