Za volanom autobusa i kamiona u proseku sede vozači koji proslavljaju 55. rođendan. U poslednjih nekoliko godina Srbiju, prema nezvaničnim procenama, već napustilo više od 5.000 profesionalnih vozača, od kojih je najveći broj posao pronašao u Sloveniji, Hrvatskoj, Nemačkoj i Holandiji.
Procena Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" je da će od Nove godine problem sa nedostatkom kadra biti još izraženiji, jer se očekuje pojednostavljenje procedure za odlazak u EU i građanima trećih zemalja ukoliko su se obrazovali za zanimanja koja su u tim zemljama deficitarna.
"Srbijatransport" je uputio inicijativu ministarstvima prosvete, saobraćaja i unutrašnjih poslova i Nacionalnoj službi za zapošljavanje. Traže povećanje broja odeljenja u školama koje obrazuju ovaj kadar, prekvalifikaciju za ovo zanimanje i spuštanje starosne granice za vožnju autobusa sa 24 na 21 godinu.
Po Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, đaci koji završe smer za profesionalnog vozača mogu da voze kamion kad napune 21. godinu, a autobus tek sa 24 godine.
- Predložili smo izmenu po kojoj bi već u 21 godini mogli da voze autobus - priča Goran Aleksić. - S obzirom na to da školovanje završe sa 18 godina, oni čekajući da ispune starosni uslov odu u druge profesije i odustanu od zanimanja za koje su se obrazovali. U 28 škola u Srbiji godišnje se upiše samo 1.040 učenika na ovaj smer.
U Nacionalnoj službi za zapošljavanje, međutim, tvrde da se zanimanje profesionalnog vozača još ne može posmatrati kao deficitarno, s obzirom na broj nezaposlenih koji poseduju jednu od kategorija, C, E ili D.
- Osnovni razlozi za potrebe poslodavaca koje nisu zadovoljene s jedne strane su bili nedostatak traženih veština u pogledu posebnih znanja, poput poznavanje stranih jezika, i s druge strane neusklađenost očekivanja poslodavaca i kadrova oko opštih uslova rada, odnosno zarade i radnog vremena - navode u NSZ.
- Obuke će se sprovoditi ukoliko se, na osnovu analize tržišta rada i analize znanja i veština nezaposlenih, utvrdi da je potrebno određen broj njih uključiti u ovu vrstu obuka za potrebe tržišta rada kao i na zahtev konkretnih poslodavaca.
Nebojša Mirović, predsednik Samostalnog sindikata SP "Lasta", kaže da su u ovom preduzeću, kao i u GSP "Beograd", konkursi stalno otvoreni, ali da kvalifikovanih vozača nema dovoljno.
- Iz naše firme je u Hrvatsku, Nemačku i Holandiju otišlo više od 100 vozača ove godine - kaže Mirović. - Problem sa nedostatkom kadra se prvo pojavio u Somboru, Subotici i Novom Sadu, a proširio se na celu zemlju. Ovde vozači zarađuju od 25.000 do 60.000 dinara, a u inostranstvu ih plaćaju od 1.500, pa čak i do 3.000 evra i zato odlaze.
U nekim gradovima privatni prevoznici angažuju penzionere da voze za njih u gradskom saobraćaju, jer oni koji su radno sposobni napuštaju zemlju. Neretko se dešava da su prijavljeni na birou kao nezaposleni, a da rade u inostranstvu. Ranije su im tamo tražili da polože licence za Evropu, a sad više ne postavljaju nikakve uslove.
Potražnja velika, ponuda loša
Poslodavci su za prvih 11 meseci želeli da zaposle 712 vozača teretnjaka, a uspeli su da nađu svega 102 odgovarajuća kandidata. Trenutno na evidenciji ima 318 osoba koje su se obrazovale baš za ovo zanimanje, ali oni očigledno ne zadovoljavaju kriterijume auto-prevoznika koji traže radnike, da li zbog mesta stanovanja, starosti ili zdravstvenih sposobnosti. Vozača autobusa koji čekaju posao je još manje.
Trenutno ih na birou ima oko 80. Poslodavci su ove godine tražili 297, a posao je dobilo svega njih 43. Ovi podaci svedoče da je potreba za vozačima velika, a da kadar koji je na evidenciji uglavnom ne ispunjava uslove koje poslodavci traže.
Vojska traži, a ne obučava
U "Srbijatransportu" ukazuju na to da je na problem sa sve manjim brojem profesionalnih vozača uticala i Vojska Srbije, koja od 2007. godine ne obučava vojnike za vozače motornih vozila.
- Čak je sada uslov budućim vojnicima koji odlaze u auto-jedinice da moraju da imaju položenu C kategoriju, čime sada vojska uzima postojeće vozače, a ne produkuje nove - tvrdi Aleksić. - Zato tražimo da Ministarstvo odbrane razmotri mogućnost formiranja većeg broja auto-jedinica za obuke vozača za C, D i E kategoriju.