Infrastruktura železnice Srbije saopštila je danas da je 2022. godinu započela radovima na rekonstrukciji i modernizaciji oko 300 kilometara pruga.

U Srbiji se trenutno rekonstruiše oko 300 kilometara pruga


Kako se navodi u saopštenju, u završnoj fazi je izgradnja pruge za velike brzine Beograd - Novi Sad (75 km), nedavno su počeli i radovi na izgradnji deonice od Novog Sada do Subotice (108 km), a privode se kraju i radovi na deonici međunarodnog železničkog Koridora 10 između Jajinaca i Male Krsne (68,8 km).


Pored toga, kako se navodi, u septembru prošle godine počeli su radovi na pruzi Niš - Brestovac (22,8 km) kao delu međunarodnog železničkog Koridora 10 između Niša i Preševa, a u oktobru i na izgradnji pruga od velikog međunarodnog značaja Subotica - Horgoš (26,6 km).


Kada se na to dodaju i regionalne pruge ukupne dužine oko 150 kilometara, čija je rekonstrukcija završena u 2021. godinu, to znači da se u godini za nama radilo ukupno na oko 450 kilometara pruga u Srbiji. Reč je o regionalnim prugama Niš - Zaječar (108 km), Kumane - Banatsko Miloševo (28,5 km) i Novi Sad - Bogojevo (9,5 km staničnih koloseka).


Svi radovi na izgradnji pruge za velike brzine do 200 kilometara na sat između Beograda i Novog Sada u završnoj su fazi. U toku su statički testovi na geometriji koloseka i kontaktnoj mreži, kao i statička testiranja signalno-sigurnosnih i telekomunikacionih sistema.


Nakon toga, specijalizovana kompanija DBST, obaviće tokom januara i februara dinamičko testiranje pruge za velike brzine, na deonici Beograd Centar - Stara Pazova. To znači da će komercijalna eksploatacija brze pruge od Beograda do Novog Sada biti tehnički omogućena u martu 2022. godine, odnosno nešto duže od četiri i po godine od kako je početkom radova na tunelu "Čortanovci" počela izgradnja pruge za velike brzine.


U okviru deonice brze pruge do 200 km/sat Novi Sad - Subotica - Kelebija u toku je izgradnja novog podvožnjaka u Kisačkoj ulici u Novom Sadu, kao i rekonstrukcija železničke stanice Novi Sad, a završetak ta dva projekta usklađen je sa završetkom izgradnje brze pruge Beograd - Novi Sad. Planirani završetak radova na deonici Novi Sad - Kelebija je novembar 2024. godine.


Radovi na modernizaciji pruge Jajinci - Mala Krsna, na međunarodnom železničkom Koridoru 10 kroz Srbiju u završnoj su fazi.


U okviru izgradnje pruge Subotica - Horgoš, u prethodna tri meseca izgrađeno je 3,6 km donjeg stroja pruge od Horgoša prema Bačkim Vinogradima, a u toku su pripremne aktivnosti za polaganje 4,5 km gornjeg stroja od Subotice u pravcu Horgoša. Iako je rok za završetak radova novembar 2022. godine, izvođači najavljuju izgradnju ove pruge pre ugovorenog roka. Nova pruga biće elektrificirana i osposobljena za brzine do 120 km/sat.


Pruga Niš - Brestovac biće završena do juna 2023. godine, uključujući i izgradnju osam novih armirano-betonskih mostova, na mestu postojećih koji će biti uklonjeni. Najduži od osam novih mostova biće most preko Južne Morave kod Malošišta, čija će dužina biti 180 metara. Rekonstruisana pruga Niš - Brestovac biće osposobljena za brzine do 120 km/sat.


Pored svega toga, završen je tender i u toku je razmatranje ponuda za izgradnju tunela Stalać - Ðunis, na brzoj pruzi Beograd - Niš, dok tenderska procedura za modernizaciju pruge Niš - Dimitrovgrad i dalje traje, pa se naredne godine očekuje početak radova na tim projektima.


Ukupno je u proteklih sedam godina završena rekonstrukcija 227 kilometara magistralnih i 529 kilometara regionalnih pruga, odnosno ukupno oko 750 kilometara pruga u Srbiji. Pored toga, u toku je priprema dokumentacije za modernizaciju i rekonstrukciju još oko 720 kilometara magistralnih pruga u Srbiji, što treba da se realizuje u narednih nekoliko godina.


Reč je o prugama Sićevo - Dimitrovgrad, sa obilaznicom oko Niša, Stalać - Ðunis, Valjevo - Vrbnica na barskoj pruzi, obilaznica Beli Potok - Vinča - Pančevo, Resnik - Velika Plana - Niš - Preševo - državna granica sa Severnom Makedonijom, Stara Pazova - Šid.