Vozač je i dalje jedno od najtraženijih zanimanja u Srbiji. Kao u regionu, i kod nas su glavni razlozi za nedostatak ovog kadra ekonomske migracije, uverava Zoran Đorđević, ministar za rad.
Odliv ove izuzetno tražene radne snage se, smatra on, može ublažiti reformom obrazovanja i usklađivanjem školstva sa potrebama privrede, ali i boljim uslovima za poslovanje i otvaranjem novih radnih mesta.
I prevoznici i predstavnici udruženja drumskog saobraćaja, koji već izvesno vreme skreću pažnju javnosti na to da Srbiji nedostaje oko 6.000 vozača, ističu da profesionalne vozače iz zemlje odvlače znatno veća primanja u inostranstvu.
Jer, dok zaposleni u drumskom saobraćaju Srbije mesečno zarade od 40.000 do 65.000 dinara, kolege iz Evropske unije svoj mesečni buđelar sedeći za volanom popune sa prosečno 1.200 evra, a u Nemačkoj i sa 2.500 evra.
U Gradskom saobraćajnom preduzeću „Beograd”, koje je prošle godine napustilo 433 zaposlena, od čega 247 vozača koji su sami dali otkaz, bore se na sve načine da zadrže kadar.
Goran Vesić, zamenik gradonačelnika Beograda, nedavno je podsetio da je plata vozača u GSP-u u februaru prošle godine iznosila 52.000 dinara, a da je u 2019. povećana 25 odsto, tako da sada iznosi 65.000 dinara. To samo govori u prilog činjenici, istakao je Vesić, da se Beograd trudi da ulaže u GSP i pokušava da ga stavi na noge. Uveren je da će u toj nameri uspeti, a prvi korak biće kupovina autobusa.
Na tržištu ipak nedostaju vozači De kategorije, a i sve je slabiji odziv na oglase za posao koje objavljuje gradsko saobraćajno preduzeće. Na osnovu programa poslovanja za 2019. planirano je da se tokom ove godine primi 347 novih vozača, između ostalog, i kroz dokvalifikaciju vozača De kategorije.
Pojedine procene pokazuju da je Srbiji godišnje potrebno školovanje i obučavanje oko 2.000 profesionalnih vozača da bi se odgovorilo na potrebe domaćih i međunarodnih prevoznika. Neki od njih su već organizovali besplatne obuke za vozače, čime planiraju da smanje trend odlaska iz Srbije.
Da je zapošljavanje jedini način borbe sa odlivom vozačkog kadra iz Srbije potvrđuju i u Saobraćajnom preduzeću „Lasta”, u kojem trenutno radi oko 930 vozača autobusa. Kao i u drugim preduzećima, koja se bave putničkim saobraćajem, tako je i kod njih svaki novi vozač dobrodošao. Konkurs za prijem novih radnika je stalno otvoren, a za proširenje obima saobraćaja „Lasti” je neophodan dodatni broj voznog osoblja.
– Na teritorijama različitih gradova i opština imamo mogućnost da stalno preraspodeljujemo vozno osoblje iz jedne poslovne celine u drugu. Tako trenutno rešavamo problem nedovoljnog broja voznog osoblja – otkrivaju u „Lasti”.
U Nacionalnoj službi za zapošljavanje potvrđuju da su u toku januara poslodavci najčešće tražili vozače autobusa, kamiona, šlepera ili teretnjaka, vozače drumskih vozila, putničkih automobila, u međunarodnom transportu… Na birou rada krajem februara obrelo se oko 9.200 vozača različitog profila i tehničkog osoblja, dok je u toku 2018. godine posao preko NSZ-a dobila 5.871 takva osoba.